miércoles, 22 de diciembre de 2010

CARACTERÍSTIQUES DE L'AVALUACIÓ EN LA ESO


L’avaluació en aquesta etapa es contínua, més encara en aquesta matèria per les característiques de l’aprenentatge de llengües. Açò vol dir que els continguts no s’eliminen i que l’evolució i el progrés de l'alumnat serà un dels aspectes que les professores considerarem especialment. Caldrà dur a terme diversos tipus d’avaluació: individual, formativa, sumativa, autoavaluació, etc.

L’avaluació inicial permet esbrinar els coneixements d’anglès que tenen els i les alumnes. Es fa un test de diagnòstic a començament de curs, a més de diferents activitats de classe per a que les professores comencen a tindre dades sobre els coneixements dels alumnes, els seus punts forts i les seues mancances, així com la seua experiència anterior amb la matèria, com ha aprés, la seua motivació, etc. Existeixen al departament models de fulls d’autoavaluació i registres personals que els alumnes poden utilitzar com a punt de partida del seu portfolio de llengües. A més a més, durant el curs i al principi de cada unitat es pot fer una revisió ràpida dels seus coneixements previs amb l’índex de les unitats i mirant els objectius de cadascuna d’elles. 

També s’ha d’avaluar el progrés dels alumnes en un període de temps, és a dir, fer una avaluació formativa. Si un alumne/a que té un nivell baix veu com progressa i que el seu esforç es té en compte malgrat no arribi a l’aprovat, se sentirà més motivat per continuar treballant per tal d’aconseguir-ho. Això es fa fins i tot més palès en classes heterogènies en les quals l'alumnat de més baix nivell sempre obtene notes baixes, especialment si se’ls compara constantment amb alumnes més avançats. Si la nota final inclou un component de progrés, serà un factor especialment motivador. Les eines d’avaluació formativa, a més dels controls formals, seran les tasques, la participació, el comportament i l’actitud en general, el treball per parelles i en grups, la llibreta, el progrés en listening, speaking, reading i writing.... És important que els alumnes també participen en aquest procés, animant-los per a que s’autoavaluen i comparen les diferents anotacions. L’autoavaluació és una bona manera que l’alumne/a es faci conscient tant del seu progrés com de les seves mancances o necessitats, contribuint així a desenvolupar la seva autonomia i la responsabilitat del seu aprenentatge. També es practicarà la autoavaluació de altres aspectes relacionats amb els procediments i la seua actitud a classe, participació, relació amb els companys i les professores... Si aconseguim que se la prenguin seriosament, l’autoavaluació pot ser un element molt motivador

Tot açò es tindrà en compte al fer l’avaluació sumativa en cadascuna de les avaluacions i al finalitzar el curs que es realitzarà amb les eines d’avaluació acordades al departament.

Els criteris d’avaluació de cadascun dels cursos apareix a la programació dels mateixos. Els criteris d’avaluació de l’etapa coincideixen doncs amb els del curs de quart.

Un alumne promocionarà quan aconseguisca una nota igual o superior a 5 a l’avaluació final. Aquest és el mateix criteri que s’utilitzarà a cadascuna de les avaluacions parcials. Cal afegir que per obtindre la nota final cadascuna de les avaluacions tindrà un valor relatiu i la tercera  serà la de major pes ponderatiu. 
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario